EXPLORING THE PREFERENCES OF AUTONOMOUS VEHICLE IN INDONESIA NEW CAPITAL CITY: A STUDY ON INDONESIA MINISTRIES CIVIL SERVANT THESIS In partial fulfilment of the requirements for the Degree of Master of Science in Management from Institut Teknologi Bandung By Mohamed Yusuf Faridian Wirayat Student ID: 29020004 (Master Program of Science in Management) INSTITUT TEKNOLOGI BANDU NG i ABSTRACT EXPLORING THE PREFERENCES OF AUTONOMOUS VEHICLE IN INDONESIA NEW CAPITAL CITY: A STUDY ON INDONESIA MINISTRIES CIVIL SERVANT By Mohamed Yusuf Faridian Wirayat Student ID: 29020004 (Master Program of Science in Management) Jakarta is one of the most congested cities in Asia, which results in economic losses caused by traffic congestion. The Indonesian government plans to move the capital city to Kalimantan. Nusantara (IKN) as the next capital city of Indonesia, is based on the smart city concept. According to the plan of the Indonesian government, autonomous vehicles will become an important part of the transportation system in IKN, which provides mobility as a service for its citizens. The Indonesian government has also stated that civil servants working in ministry offices will be the first to migrate to IKN. With the introduction of autonomous vehicles in Indonesia. Therefore, this study is aims to understand the potential impacts of autonomous vehicle influencing people’s decision for commuting in IKN. A total of 351 respondents (2808 observations) from Indonesian ministry civil servants used the stated preference survey (SP Survey). Data analysis using the Multinomial Logit Model (MNL) with python-Biogeme. The MNL model is designed to find the most important factors. From a total of 351 respondents (2808 observations) were collected in this study. In general, autonomous vehicles are the choice of civil servants for their trips to IKN. Thus, the autonomous travel time has the highest significance value. Overall, the attributes for travel time, waiting time, and travel costs all have significant but negative values. A negative sign of this parameter is expected, because the utility and choice probabilities will decrease as travel time, travel costs, parking costs, and waiting times increase. This research procedure and its results make both theoretical and practical contributions. Theoretically, this research extends the study of autonomous vehicles in developing countries, and also finds that socio-demographic characteristics influence people's modal choice decisions. The current study shows that the need for a better understanding of autonomous vehicles, can increase the adoption of autonomous vehicles later. Keywords: Autonomous vehicle, Electric Vehicle, Smart Mobility, Stated Preference, Transportation ii ABSTRAK INVESTIGASI PREFERENSI KENDARAAN OTONOMI DI IBUKOTA BARU INDONESIA: STUDI PADA PNS KEMENTERIAN INDONESIA Oleh Mohamed Yusuf Faridian Wirayat Student ID: 29020004 (Program Studi Magister Sains Manajemen) Jakarta adalah salah satu kota paling padat di Asia, yang mengakibatkan kerugian ekonomi yang diakibatkan oleh kemacetan lalu lintas. Pemerintah Indonesia berencana memindahkan ibu kota ke Kalimantan. Nusantara (IKN) sebagai ibu kota Indonesia selanjutnya, didasarkan pada konsep smart city. Sesuai rencana pemerintah Indonesia, autonomous vehicle akan menjadi bagian penting dari sistem transportasi di IKN, yang menyediakan mobilitas sebagai layanan bagi warganya. Pemerintah Indonesia juga telah menyatakan bahwa PNS yang bekerja di kantor kementerian akan menjadi yang pertama bermigrasi ke IKN. Dengan diperkenalkannya kendaraan otonom di Indonesia. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor-faktor signifikan yang mempengaruhi keputusan masyarakat dalam memilih kendaraan otonom. Sebanyak 351 responden (2808 observasi) dari pegawai negeri sipil kementerian Indonesia menggunakan survei preferensi yang dinyatakan (Survei SP). Analisis data menggunakan Multinomial Logit Model (MNL) dengan python-Biogeme. Model MNL dirancang untuk menemukan factor yang paling penting. Dari total 351 responden (2808 observasi) dikumpulkan dalam penelitian ini. Pada umumnya kendaraan otonom menjadi pilihan para PNS untuk perjalanannya di IKN. Dengan demikian, waktu tempuh otonom memiliki nilai signifikansi tertinggi. Secara keseluruhan, atribut untuk waktu perjalanan, waktu tunggu, dan biaya perjalanan semuanya memiliki nilai yang signifikan tetapi dengan nilai negatif. Tanda negatif dari parameter ini diharapkan, karena probabilitas utilitas dan pilihan akan berkurang ketika waktu tempuh, biaya perjalanan, biaya parkir, dan waktu tunggu meningkat. Prosedur penelitian ini dan hasilnya memberikan kontribusi baik teoritis dan praktis. Secara teoritis, penelitian ini memperluas studi kendaraan otonom di negara-negara berkembang, dan juga menemukan bahwa karakteristik sosio-demografi mempengaruhi keputusan pilihan moda masyarakat.