JAPANESE CONSUMERS’ ATTITUDE TOWARD FUROSHIKI AS A PACKAGING FOR FOOD PRODUCTS FINAL PROJECT By: ALIA JESSICA 19014074 Undergraduate Program School of Business and Management Institut Teknologi Bandung JAPANESE CONSUMERS’ ATTITUDE TOWARD FUROSHIKI AS A PACKAGING FOR FOOD PRODUCTS Alia Jessica 19014074 Supervisor: Herry Hudrasyah, MA Bachelor of Management Program School of Business and Management Institut Teknologi Bandung, 2017 ABSTRACT Packaging is an integral aspect of a product because it can be used to influence the consumer to purchase the product. One of the countries in the world that are known for its packaging design is Japan. However, Japan has been facing the problem of over packaging because the products in Japan are using excessive packaging materials, especially paper and plastic based packaging. One of the ways to alleviate the problem of excessive waste is to use a more environmentally friendly packaging material. Furoshiki is a square-shaped cloth that can be used to wrap various objects and it can be reused several times. In that sense, this study would like to analyze the Japanese packaged food consumers’ attitude toward Furoshiki and compare the result with their attitude toward paper and plastic based packaging. This study will measure the Japanese packaged food consumers’ attitude using the Theory of Reasoned Action model to measure the Japanese consumers’ behavioral intention to purchase Furoshiki. Furthermore, this study will also explore the Japanese packaged food consumers’ values using Kahle’s List of Values as an additional evaluation factor to measure their behavior. This research was conducted by distributing online questionnaire to Japanese packaged food consumers, especially consumers living in the Kansai region. The data was analyzed using Microsoft Excel, SPSS and assessed through Factor Analysis and Regression Analysis. Keyword: Furoshiki, Japanese Consumers, Theory of Reasoned Action, Kahle’s List of Values, Attitude SIKAP KONSUMEN JEPANG TERHADAP FUROSHIKI SEBAGAI KEMASAN UNTUK PRODUK MAKANAN Alia Jessica 19014074 Pembimbing: Herry Hudrasyah, MA Program Sarjana Sekolah Bisnis dan Manajemen Institut Teknologi Bandung, 2017 ABSTRAKSI Kemasan merupakan aspek integral suatu produk karena dapat digunakan untuk mempengaruhi konsumen untuk membeli produk. Salah satu negara di dunia yang terkenal dengan desain kemasannya adalah Jepang. Namun, Jepang menghadapi masalah over packaging karena produk- produk di Jepang menggunakan bahan kemasan yang berlebihan, terutama bahan kemasan kertas dan plastik. Salah satu cara untuk mengatasi masalah sampah kemasan yang berlebihan adalah dengan menggunakan bahan kemasan yang lebih ramah lingkungan. Furoshiki adalah kain berbentuk persegi yang bisa digunakan untuk membungkus berbagai benda dan bisa digunakan kembali beberapa kali. Dalam hal ini, penelitian ini ingin menganalisis sikap konsumen makanan kemasan Jepang terhadap Furoshiki dan membandingkan hasilnya dengan sikap mereka terhadap kemasan kertas dan plastik yang lebih umum. Penelitian ini akan mengukur sikap konsumen makanan kemasan Jepang dengan menggunakan model Theory of Reasoned Action untuk mengukur perilaku konsumen Jepang untuk membeli Furoshiki. Penelitian ini juga akan mengeksplorasi nilai konsumen makanan kemasan Jepang dengan menggunakan Kahle's List of Values sebagai faktor evaluasi tambahan untuk mengukur tingkah laku mereka. Penelitian ini dilakukan dengan menyebarkan kuesioner online kepada konsumen makanan kemasan Jepang, terutama konsumen yang tinggal di wilayah Kansai. Data dianalisis dengan menggunakan Microsoft Excel, SPSS dan dinilai melalui Analisis Faktor dan Analisis Regresi. Kata kunci: Furoshiki, Konsumen Jepang, Theory of Reasoned Action, Kahle's List of Values, Sikap APPROVAL PAGE JAPANESE CONSUMERS’ ATTITUDE TOWARD FUROSHIKI AS A PACKAGING FOR FOOD PRODUCTS By ALIA JESSICA ID No: 19014074 A Final Project in Partial Fulfillment of the Requirement for the Degree of Bachelor of Management Undergraduate Program of Management Study School of Business and Management Institut Teknologi Bandung November 30, 2017 Approved By Herry Hudrasyah, MA NIP.131914187.