Path: TopMembermudjiono@cyberlib.itb.ac.id

KERANGKA LINGKUP JAMINAN UNTUK
KEGAGALAN PREMATUR JALAN TOL

Master Theses from #PUBLISHER# / 2004-12-23 11:50:06
Oleh : RUSLAN MOH. YUNUS, S2 - Civil Engineering
Dibuat : 2001-00-00, dengan 1 file

Keyword : for the construction ,To handle this problem,specifically employer and contractor
Subjek : Construction failure, toll road
Nomor Panggil (DDC) : T 624.029.9 YUN

Liability for construction failure is main issue in construction industry. Production process that involve many party with various interest caused liability allocation for the construction failure to be complicated.
One of causes premature failure is inappropriate between product and contract stipulation.
To handle this problem, one of the most possible approach is with implementing construction product guarantee system that integrated within condition of contract: This research objective to structure framework ofguarantee scope, specially liability of parties involve during construction phase, specifically employer and contractor in case of toll road premature failure. To achieve this research objective, this research used risk management process. Source of the risk is identified by events during the construction process there potentially cause premature failure at post contract period. Data was collected by questionnaire from employer, supervisor, and contractor that involved during toll road construction process. Respondent opinion was transformed by maximum likelihood estimate method to define possibility and consequence ofrespective event.
Result of the transformation process used to calculate risk value.
Employer and contractor liability were allocated base on Federation Internationale Des Ingineurs Conceits (FIDIC 1987) Condition of Contract and Act 18/1999 be subject to Construction Service in Indonesia From 40 events during construction which potentially caused premature failure was identified, 55,625 % liability allocated to employer, 44,375 % to contractor. Possibility premature failure at toll road is up to 26, 09 % refer to source of risk during construction process. With volend not fit iniuriam product liability principle and 95% reliability pavement was define, 9,36 source of risk was allocate to contractor. Keywords: Risk Premature failure, Liability Scope ofGuarantee.
Current Address s Civil Engineering Apartment, University of Tadulako,Palu. " Civil Engineering Department; Bandung Institute of Technology.

Deskripsi Alternatif :

Tanggungjawab untuk kegagalan konstruksi adalah salah satu masalah dalam industri konstruksi. Keterlibatan banyak pihak yang bekerja secara parsial dengan berbagai kepentingan menyebabkan alokasi tanggungjawab untuk kegagalan prematur mcnjadi kompIcks. Satu dari beberapa pcnycbab kcgagalan prematur adalah tidak sesuaian antara produk dan ketentuan- ketentuan kontrak.
Salah satu pendekatan yang mungkin dilakukan adalah dengan menerapkan sistem penjaminan produk yang tcrintcgrasi kcdalam syarat-syarat kontrak.
Penelitian ini bertujuan menyusun kerangka lingkup jaminan khususnya tanggungjawab penerima jasa dan penyedia jasa pelaksana untuk kasus kegagalan prematur jalan tol.
Untuk mencapai tujuan penelitian, digunakan pendekatan manajemen resiko dengan identifikasi resiko pada sumbernya melalui pcristiwa-pcristiwa sclama tahap pclaksanaan konstruksi yang potcnsial menyebabkan kegagalan prematur. Data dikumpulkan melalui kuisioner.
Dari owner, konsultan pengawas dan kontraktor yang pernah terlibat dalam pclaksanaan konstruksi jalan tol.
Opini rcspondcn di transformasi dengan menggunakan metode maximum likelihood untuk menetapkan nilai kemungkinan dan konsekuensi masing-masing peristiwa. Untuk menetapkan tanggungjawab penerima jasa dan penyedia jasa pelaksana, dilakukan kajian yang atas syarat syarat umum kontrak yang dikeluarkan oleh FIDIC dan UU No 18 tahun 1999 Tentang Jasa konstruksi.
Dan 40 pcristiwa yang tcridcntifikasi sebagai sumber kegagalan prematur,55,625 tanggungjawab dialokasikan kepada owner dan 44,375 % kepada kontraktor. Diperoleh nilai kemungkinan terjadinya kegagalan prematur berdasarkan resiko pada sumbernya (tahap peiakcanaan konstruksi) sebesar 26,09 %.
Berdasarkan prinsip volentif not fit infurta yang digunakan dalam aspek tanggungjawab
hukum terhadap kegagalan produk, maka untuk keandalan sistem perkerasan jalan tol Yang ditetapkan sebesar 95%, nilai resiko pada sumbernya yang dialokasikan kepada kontraktor diperoleh sebesar 9,36 %.

Beri Komentar ?#(2) | Bookmark

PropertiNilai Properti
ID PublisherJBPTITBPP
OrganisasiS2 - Civil Engineering
Nama KontakUPT Perpustakaan ITB
AlamatJl. Ganesha 10
KotaBandung
DaerahJawa Barat
NegaraIndonesia
Telepon62-22-2509118, 2500089
Fax62-22-2500089
E-mail Administratordigilib@lib.itb.ac.id
E-mail CKOinfo@lib.itb.ac.id

Print ...

Kontributor...

  • Dr. In Harkunti P. Rahavu
    Scan: Mudjiono, Editor: mudjiono@#publisher#

File PDF...