Path: Top > S1-Final Project > School of Business and Management > 2018

INFLUENCE OF ENTREPRENEURSHIP BASED ON ISLAMIC VALUE TOWARDS BUSINESS PERFORMANCE

INFLUENCE OF ENTREPRENEURSHIP BASED ON ISLAMIC VALUE TOWARDS BUSINESS PERFORMANCE

Undergraduate Theses from JBPTITBPP / 2018-05-16 11:36:23
By : M. Ramadhani Sanjaya (19014037), School of Business and Management
Created : 2018-05-16, with 1 files

Keyword : Islamic Value, Entrepreneurship, Muslim Entrepreneur, Business Performance

kewirausahaan di Indonesia akhir-akhir ini semakin meningkat. Rasio pengusaha Indonesia

yang pada 2013/2014 masih 1,67 persen sekarang, berdasarkan data BPS telah meningkat menjadi 3,1

persen. Indonesia adalah penduduk Muslim terbesar di dunia. Menurut sensus BPS (Biro Pusat Statistik)

2010, persentase Muslim di Indonesia adalah 87,18% dan dari jumlah itu sebagian dari mereka memiliki

profesi sebagai wirausahawan. Dapat diasumsikan bahwa ada konsep bisnis berdasarkan Islam. Sebuah

perusahaan Islam berdiri tidak hanya untuk tujuan duniawi (dunyawi). Islam adalah agama yang

memberikan sistem kehidupan yang komprehensif dan integratif, Islam menawarkan konsep nilai

ekonomi dan bisnis yang tertulis dalam Al-Quran dan apa yang dikatakan dan dilakukan Rasulullah dalam

bukunya. aktivitas bisnis. Islam bukanlah agama yang melarang anggotanya (ummat) menjadi kaya atau

memiliki kehidupan yang kaya. Nabi Muhammad adalah teladan. Dia menghabiskan sebagian besar

hidupnya sebagai seorang pengusaha. Oleh karena itu, penting untuk mengetahui bagaimana nilai-nilai

Islam mempengaruhi semangat wirausaha dan pola pikir para pengusaha Muslim di Indonesia

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui konsep kewirausahaan Islam dan untuk mengetahui

dampak dari nilai Islam terhadap kinerja bisnis.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif sebagai metodologi penelitian. Penelitian ini

dikategorikan sebagai penelitian eksplanatif untuk masalah yang belum diteliti sebelumnya, prioritas

permintaan, menghasilkan definisi operasional yang bertujuan untuk menjelaskan teori dan kenyataan.

Pendekatan penelitian adalah pendekatan induktif. Metode pengumpulan data adalah purposive sampling

dengan memilih pengusaha Muslim dalam beberapa kriteria yang diharapkan dapat mewakili data.

Observasi dan wawancara digunakan untuk mendapatkan data dari responden.

Nilai Islam dalam bisnis adalah integritas, transparansi, keadilan, orientasi target yang berasal dari quran

dan sejarah kehidupan nyata Muhammad SAW. Penelitian ini menyimpulkan bahwa intrepretasi Islam

pada kegiatan kewirausahaan sejajar dengan teori kewirausahaan modern. Tujuan utama bisnis dalam

Islam adalah untuk menyebarkan manfaat kepada masyarakat sebagai manifestasi ibadah untuk

mendapatkan berkah dari Tuhan. Studi ini menemukan bahwa beberapa pengusaha di Indonesia, tahu dan

menerapkan nilai tersebut dalam kegiatan bisnis mereka, sedangkan fakta bahwa beberapa dari mereka

tidak dan masih berpegang pada metode konvensional, karena ketidaktepatan antara keyakinan dan

praktik teologi. Implementasi nilai-nilai Islam memberikan korelasi positif dan memperkuat kinerja

bisnis, tetapi dalam persyaratan bahwa strategi bisnis dirancang dengan baik pertama, aspek spiritualitas

dan ritual hanya bertindak sebagai peningkatan kinerja, sementara yang paling penting adalah bagaimana

manajemen itu sendiri. Ini membuktikan bahwa konsep kewirausahaan Islam cocok untuk teori

kewirausahaan modern, sehingga dianjurkan bagi semua pengusaha muslim untuk menerapkan nilai ini

dalam bisnis mereka.

Description Alternative :

The spirit of entrepreneurship in Indonesia in last year is increasing. The ratio of Indonesian entrepreneurs

which in 2013/2014 is still 1.67 percent now, based on BPS data has risen to 3.1 percent. Indonesia is the

largest muslim population of the world. According to BPS (Badan Pusat Statistik) sensus in 2010, the

percentage of Muslim in Indonesia is 87,18% and from that amount some of them has profession as

entrepreneur. It can be assumed that there is a business concept based on Islam. An Islamic company

stands not only for worldly (dunyawi) purpose.Islam is the religion which provide comprehensive and

integrative system of life, Islam offer the concept of economic and business value that written in the

Quran and what Messenger Muhammad said and do in his business activity. Islam is not the religion that

prohibit its member (ummat) to be rich or to has wealthy life. Prophet Muhammad is the role model. He

spent most of his life as an entrepreneur. Therefore, is important to know how the Islamic value affect the

entrepreneur spirit and mindset of muslim entrepreneur in Indonesia

The objectives of this research are to know the concept of Islamic entrepreneurship, the implementation

of Islamic value on the business activity of Muslim entrepreneur and to know the impact of that Islamic

value on the performance of business.

This study used qualitative approach as research methodology. This research categorized as explanatory

research for a problem which was not well researched before, demands priorities, generates operational

definitions that aim to explain theory and reality. The research approach that was followed for the

purposes of this research was the inductive one. The method of data collection is purposive sampling by

choosing muslim entrepreneur in some criteria that expected to represent the data. Observation and

interview used to gain data from the respondent.

Islamic value in business are integrity, transparency, fairness, target orientation that are derived from

quran and real-life history of Muhammad SAW. The research concludes that Islamic intrepretation on

entrepreneurship activity are align with modern theory of entrepreneurship. The main purpose of business

in Islam is to spread benefit to society as the manifestation of worship (ibadah) to gain blessing from god.

The study find that some of muslim entrepreneur in Indonesia, know and implement that value in their

business activity whereas some of them are not and still stick to conventional method, because of the

incorrectness between theology belief and practice. The implementation of Islamic value give positive

correlation and strengthen business performance, but in requirement that business strategy is designed

well first, spirituality aspect and ritual only act as enhancement to performance, while the most important

thing is how the management itself. This proving that the concept of Islamic entrepreneurship is fit with

the theory of modern entrepreneurship, therefore it really recommended for all muslim entrepreneur to

implement this value in their business.

Copyrights : Copyright (c) 2001 by Perpustakaan Digital ITB. Verbatim copying and distribution of this entire article is permitted by author in any medium, provided this notice is preserved.

Give Comment ?#(0) | Bookmark

PropertyValue
Publisher IDJBPTITBPP
OrganizationSchool of Business and Management
Contact NameUPT Perpustakaan ITB
AddressJl. Ganesha 10
CityBandung
RegionJawa Barat
CountryIndonesia
Phone62-22-2509118, 2500089
Fax62-22-2500089
Administrator E-maildigilib@lib.itb.ac.id
CKO E-mailinfo@lib.itb.ac.id

Print ...

Contributor...

  • Evy Rachmawati C, S.E, M.Si, Editor: Taupik Abidin

Downnload...