Path: TopS1-Final ProjectSchool of Business and Management2018

VALUE FOCUSED THINKING TO DETERMINE ALTERNATIVE STRATEGIES IN BERKAH JAYA FLORIST BUSINESS

VALUE FOCUSED THINKING TO DETERMINE ALTERNATIVE STRATEGIES IN BERKAH JAYA FLORIST BUSINESS

Undergraduate Theses from JBPTITBPP / 2018-02-13 14:58:53
Oleh : ADHO KURNIA LEFITRA (19014078), School of Business and Management
Dibuat : 2018-02-13, dengan 1 file

Keyword : Florist; Flowered Board; Value-Focused Thinking; Cost-Benefit Analysis

Salah satu produk yang biasanya digunakan orang Indonesia untuk memberi penghargaan pada momen tertentu adalah papan bunga atau biasa disebut toko bunga. Penjual bunga adalah salah satu bentuk aktivitas wirausaha yang menjual bunga dalam bentuk seri. Pemberian bunga papan itu sendiri sebenarnya memiliki makna sebagai simbol apresiasi sebuah prestasi, dari pengirim papan bunga ke penerimanya. Papan berbunga biasanya juga biasa diberikan kepada kerabat yang sedang berkabung, karena simbol simpati (Twsflorist, 2016). Berkah Jaya adalah salah satu perusahaan papan bunga yang berlokasi di Bandung dan telah berinovasi dalam pembuatan produknya. Berkah Jaya adalah perusahaan start up yang bergerak dalam industri kreatif dan berdiri pada Agustus 2017. Menurut pemilik Berkah Jaya, Mochamad Ramdhani (2017), Berkah Jaya menerapkan beberapa strategi dalam menghadapi persaingan pasar bunga yang ketat. Salah satunya adalah dengan memodifikasi tampilan produk papan bunga dengan desain yang tidak monoton. Desain papan tampilan bunga yang dibuat oleh Berkah Jaya berubah drastis hingga tidak menggunakan bunga asli sebagai bahan dasar pembuatannya, namun ini menjadi daya tarik utama minat dewan dari produk perusahaan Berkah Jaya. Selama 3 bulan sejak berdirinya, permintaan akan pesanan Berkah Jaya terus meningkat. Pada bulan Agustus ada 23 pesanan masuk, kemudian 25 pesanan pada bulan September, dan 27 pesanan pada bulan Oktober. Hal utama yang menyebabkan tingginya permintaan produk papan nama Berkah Jaya adalah karena produk inovasi Berkah Jaya merupakan produk pertama di Indonesia. Permintaan permintaan tinggi merupakan peluang bisnis yang menjanjikan bagi perusahaan Berkah Jaya. Tapi setiap bulan, rata-rata Berkah Jaya hanya mampu melakukan setengah dari jumlah pesanan yang masuk, karena kondisi yang dialami Berkah Jaya sesuai dengan yang telah dijelaskan penulis di latar belakang. Karena itu Berkah Jaya belum mendapatkan keuntungan maksimal. Berdasarkan hasil Analisis Manfaat Biaya yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa ada beberapa alternatif yang mungkin diterapkan oleh perusahaan Berkah Jaya dalam jangka waktu satu tahun untuk mencapai tujuan yang akan dicapai oleh perusahaan. Setelah kita mengetahui beberapa kemungkinan alternatif untuk diterapkan, maka kita menciptakan timeline implementasi alternatif untuk mengetahui waktu yang tepat untuk menjalankan alternatif.

Deskripsi Alternatif :

One of the products that Indonesians typically use to reward certain moments is a flowered board or commonly called a florist. Florist is one form of entrepreneurial activity that sells flowers in the form of series. The flower giving of the board itself, is actually has a meaning as a symbol of appreciation of an achievement, from the sender of the flower board to the recipient. Flowered boards are usually also used to give to relatives who are in mourning, as symbols sympathize (Twsflorist, 2016). Berkah Jaya is one of the flower board company located in Bandung and has been innovating in making its products. Berkah Jaya is a start-up company engaged in creative industry and was established in August 2017. According to Berkah Jaya owner, Mochamad Ramdhani (2017), Berkah Jaya implements several strategies in dealing with the tight flower market competition. One way is to modify the display of flower board products with a design that is not monotonous. Flower display design board made by Berkah Jaya changed drastically until it did not use the original flowers as the basic ingredients of manufacture, but this is the main attraction of the board interest from Berkah Jaya company products.

For 3 months since its establishment, the demand for Berkah Jaya order has continued to increase. In August there were 23 orders coming in, then 25 orders in September, and 27 orders in October. The main thing that caused the high demand of Berkah Jaya flower board product is because Berkah Jaya innovation product is the first product in Indonesia. High demand orders are a promising business opportunity for Berkah Jaya companies. But every month, Berkah Jaya on average is only able to do half of the number of incoming orders, because the conditions experienced Berkah Jaya in accordance with the authors have explained in the background. Therefore Berkah Jaya has not gained maximum profit.

Based on the results of the Cost Benefit Analysis that has been done, it can be concluded that there are several possible alternatives to be applied by the company Berkah Jaya within a period of one year to achieve goals to be achieved by the company. Once we know some possible alternatives to apply, then we create a timeline of alternative implementation in order to know the right time to run the alternatives.

Copyrights : Copyright (c) 2001 by Perpustakaan Digital ITB. Verbatim copying and distribution of this entire article is permitted by author in any medium, provided this notice is preserved.

Beri Komentar ?#(0) | Bookmark

PropertiNilai Properti
ID PublisherJBPTITBPP
OrganisasiSchool of Business and Management
Nama KontakUPT Perpustakaan ITB
AlamatJl. Ganesha 10
KotaBandung
DaerahJawa Barat
NegaraIndonesia
Telepon62-22-2509118, 2500089
Fax62-22-2500089
E-mail Administratordigilib@lib.itb.ac.id
E-mail CKOinfo@lib.itb.ac.id

Print ...

Kontributor...

  • Santi Novani, S.Si, MT, Ph.D, Editor: Taupik Abidin

File PDF...